ចប់បាក់ឌុបគួររៀនជំនាញអី្វល្អសម្រាប់អនាគត?
- 2018-08-06 00:30:00
- ចំនួនមតិ 0 | ចំនួនចែករំលែក 0
ចប់បាក់ឌុបគួររៀនជំនាញអី្វល្អសម្រាប់អនាគត?
ចន្លោះមិនឃើញ
-ជាង៥០ភាគរយរៀនមុខវិជ្ជាសេដ្ឋកិច្ច ពាណិជ្ជកម្ម និងច្បាប់
-មុខវិជ្ជាសំខាន់សម្រាប់អភិវឌ្ឍវិស័យសេដ្ឋកិច្ច និងឧស្សាហកម្មជាតិមិនសូវមានអ្នករៀន
-ប្រភពចំណូលដ៏សំខាន់សម្រាប់ប្រជាពលរដ្ឋក្រីក្រ ដែលមានប្រហែល១០ភាគរយនៃប្រជាជនសរុបបានពីកសិកម្ម
នៅថ្ងៃទី២០ ខែសីហា ឆ្នាំ២០១៨ ខាងមុខនេះសិស្សថ្នាក់ទី១២ជាង១១ម៉ឺននាក់នឹងត្រូវប្រឡងបញ្ចប់ថ្នាក់ទី១២ ឬសញ្ញាបត្រមធ្យមសិក្សាទុតិយភូមិ។ ក្រោយបញ្ចប់ថ្នាក់ទី១២ ទំនងជាមានសិស្សមិនតិចនាក់ទេបានកំណត់ក្នុងចិត្តរួចស្រេចហើយថានឹងបន្តការសិក្សានៅថ្នាក់ឧត្តមសិក្សា។
បើដូចនេះតើគួររៀនជំនាញអ្វីល្អសម្រាប់អាជីពការងារទៅថ្ងៃអនាគត?
សំណួរនេះទំនងជាគ្មានអ្នកជំនាញណាមួយហ៊ានអះអាងឲ្យចំនោះទេ សម្រាប់រយៈពេលបួន ឬប្រាំឆ្នាំទៅមុខទៀន។ ទោះយ៉ាងណា ក៏មានដែរស្ថាប័នធំៗមួយចំនួនបានធ្វើការសិក្សាពីតម្រូវការទីផ្សារការងារ និងជំនាញដែលជាតម្រូវការសម្រាប់ការអភិវឌ្ឍសេដ្ឋកិច្ច និងឧស្សាហកម្មនៅកម្ពុជានាពេលខាងមុខ។
ក្រសួងអប់រំបានសរសេរនៅលើគេហទំព័ររបស់ខ្លួនថាចាប់ពីឆ្នាំ២០០៩ ដល់ឆ្នាំ២០១៣ មានសិស្សចុះឈ្មោះចូលរៀននៅថ្នាក់ឧត្តមសិក្សាចំនួន២០៧ ០០០នាក់។ ក្រសួងបានលើកឡើងដែរថាបញ្ហាចម្បងរបស់អ្នកសិក្សាគឺការរើសមុខជ្ជាសិក្សាមិនត្រូវតាមតម្រូវការទីផ្សារ ខ្វះខាតសមត្ថភាពក្នុងការគិតបែបស៊ីជម្រៅ និងជំនាញដែលត្រូវនឹងតម្រូវការទីផ្សារជាដើម។
ចំណែកការស្រាវជ្រាវរួមគ្នាមួយរវាងនិស្សិតសាកលវិទ្យាល័យអាមេរិកាំងភ្នំពេញ(AUPP) និងនិស្សិតសាលវិទ្យាល័យ University of Massachusetts Lowell កាលពីឆ្នាំ២០១៥ បង្ហាញថានិស្សិតចំនួន៦០ភាគរយបានសម្រេចចិត្តរើសមុខវិជ្ជាសិក្សាទៅតាមអ្វីដែលខ្លួនពេញចិត្ត ជាជាងគិតលើតម្រូវការទីផ្សារ។ ដោយឡែកការសិក្សាដដែលបង្ហាញថាមានតែនិស្សិត៣០ភាគរយប៉ុណ្ណោះដែលគិតដល់សិក្សាមុខវិជ្ជាដែលស្រមតាមតម្រូវការទីផ្សារ។
ទំនងជាមានទំនាក់ទំនងគ្នាដែររវាងការជ្រើសរើសមុខវិជ្ជាដែលខ្លួនពេញចិត្ត និងមុខវិជ្ជាដែលត្រូវតាមតម្រូវការទីផ្សារ។ ក្នុងរបាយការស្ទង់មតិឆ្នាំ២០១៥របស់ទីភ្នាក់ងារមុខរបរនិងការងារ បង្ហាញថានិស្សិតបញ្ជាប់ការសិក្សានិងប្រលូកក្នុងទីផ្សារការងារមានចំនួនពី២៩ ៥០០នាក់ទៅ៣៣ ០០០នាក់ក្នុងមួយឆ្នាំៗ។
ប្រភពដដែលបង្ហាញថាអ្នកសិក្សាលើមុខវិជ្ជាសេដ្ឋកិច្ច ពាណិជ្ជកម្ម គណនេយ្យ និងច្បាប់មានជាង៥០ភាគរយនៃចំនួនអ្នកចុះឈ្មោះចូលរៀននៅតាមសាកលវិទ្យាល័យ។
ដោយឡែក មុខវិជ្ជាដែលបានដើរតួរសំខាន់ក្នុងការអភិវឌ្ឍវិស័យសេដ្ឋកិច្ច និងឧស្សាហកម្មបែរជាមិនសូវមានសិស្សចាប់អារម្មណ៍រៀនទៅវិញ។ អ្នកជ្រើសរើសមុខវិជ្ជាកសិកម្មមាន៤ភាគរយ វិស្វកម្ម៣,៨ភាគរយ ឱសថ៣,១ភាគរយ វិទ្យាសាស្រ្ត ២,៥ភាគរយ និងទេសចរណ៍១,៧ភាគរយ។
មួយវិញទៀត តាមការចុះផ្សាយរបស់កាសែតភ្នំពេញប៉ុស្តិ៍កាលពីថ្ងៃទី២០ ខែកក្កដា ឆ្នាំ២០១៨ បានលើកឡើងថាកាលពីខែមិថុនា មានការងារជាង១ ០០០កន្លែងបានបើកចំហ និងបានទទួលអ្នកដាក់ពាក្យសុំធ្វើការ៣ ០០០នាក់ ប៉ុន្តែអ្នកដែលជាប់បានកាងារមានតែ១៥០នាក់ប៉ុណ្ណោះ ដែលមានសមត្ថភាពត្រូវតាមការចង់បានរបស់និយោជក។
ត្រង់ចំណុចមានការលើកឡើងថាអ្នកទទួលបានការអប់រំ ឬបណ្តុះបណ្តាលហើយតែបែរជាមិនសូវមានគុណភាពក្នុងការបំពេញការងារទៅវិញ។ របាយការណ៍មួយរបស់ធនាគារអភិវឌ្ឍន៍អាស៊ី (ADB) ចេញផ្សាយកាលឆ្នាំ២០១៥ លើកឡើងថាកម្លាំងពលកម្មនៅកម្ពុជាជាមនុស្សវ័យក្មេង ប៉ុន្តែហាក់ទទួលបានការបណ្តុះបណ្តាលើជំនាញតិចតួច។ ការសិក្សាបង្ហាញថាយុវជន៤នាក់ក្នុងចំណោម១០នាក់បានទទួលការអប់រំមិនពេញលេញដើម្បីបំពេញការងាររបស់ខ្លួនឲ្យបានល្អ។
តើស្ថាប័នធំៗជំនាញផ្នែកសេដ្ឋកិច្ចមើលឃើញថាវិស័យណានឹងចាំបាច់សម្រាប់កម្ពុជាទៅថ្ងៃមុខ?
ក្នុងឯកសារមគ្គទេសក៍លើផ្នែកជំនួញរបស់អាមេរិកស្តីពីកម្ពុជាចុះផ្សាយកាលឆ្នាំ២០១៧ លើកឡើងថាដ្បិតកម្ពុជាកំពុងមានការរីកចម្រើនខ្លាំងលើវិស័យកាត់ដេរ ទេសចរណ៍ សំណង់ និងអចលនទ្រព្យ ប៉ុន្តែថាកម្ពុជានៅតែជាប្រទេសកសិកម្មនៅឡើយ។
ប៉ុន្តែបើនិយាយពីឱកាសរកស៊ីវិញ ប្រភពខាងលើថាមុខជំនួញដែលមានសក្កដានុពលរួមមានកសិពាណិជ្ជកម្ម និងម្ហូបអាហារ ទេសចរណ៍ ហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធ និងរមណីយដ្ឋាន អប់រំ វិស្វកម្ម សំណង់ និងស្ថាបត្យកម្ម ជាដើម។
ងាកមកស្ថាប័នស្រាវជ្រាវផ្នែកសេដ្ឋកិច្ចអន្តរជាតិមួយហៅកាត់ថាOECD កាលពីឆ្នាំ២០១៣ បានលើកឡើងដែរថាកម្ពុជាត្រូវពង្រឹងផលិតភាពវិស័យកសិកម្ម និងការនាំចេញ។
វិស័យកសិកម្មពិតជាមានសារៈសំខាន់ក្នុងការអភិវឌ្ឍសេដ្ឋកិច្ចកម្ពុជា។ វិស័យមួយនេះបានរួមចំណែកផ្តល់ការងារដល់ប្រជាពលរដ្ឋប្រហែលពាក់កណ្តាលនៃអ្នកពេញកម្លាំងធ្វើការងារ ហើយវិស័យនេះ ជាប្រភពចំណូលដ៏សំខាន់សម្រាប់ប្រជាពលរដ្ឋក្រីក្រ ដែលមានប្រហែល១០ភាគរយនៃប្រជាជនសរុប។ នេះបើតាមប្រភពដដែល៕