សហគ្រិនអូស្ត្រាលីសុខចិត្តចោលប្រទេសកំណើតមកចាប់ផ្តើមអាជីវកម្មនៅកម្ពុជា
- 2015-09-10 18:38:54
- ចំនួនមតិ 0 | ចំនួនចែករំលែក 0
សហគ្រិនអូស្ត្រាលីសុខចិត្តចោលប្រទេសកំណើតមកចាប់ផ្តើមអាជីវកម្មនៅកម្ពុជា
ចន្លោះមិនឃើញ
សហគ្រិនជនជាតិអូស្ត្រាលីលោក David Wilkie ដែលជាជយលាភីកម្មវិធី Startup Weekend Cambodia ឆ្នាំ ២០១២ គឺជាមនុស្សម្នាក់ដែលគេស្គាល់ច្រើនតាមរយៈការបង្កើតសេវាកម្មស្វែងរកដៃគូ Chibi និង សេវាកម្ម Bongloy នៅកម្ពុជា។ ក្នុងបទសម្ភាសខាងក្រោម លោកនឹងនិយាយពីមូលហេតុដែលលោកសម្រេចចិត្តបោះបង់ទឹកដីកំណើតមករស់នៅកម្ពុជា និងបរិយាកាសជុំវិញការបង្កើតអាជីវកម្មដំបូងនៅទីនេះ។
១ ជម្រាបសួរ! តើលោកអាចរៀបរាប់ពីខ្លួនឯងបន្តិចបានទេ?
David Wilkie៖ ខ្ញុំមានដើមកំណើតនៅអូស្ត្រាលី។ នៅទីនោះខ្ញុំសិក្សាជំនាញវិទ្យាសាស្ត្រ និងវិស្វកម្មកុំព្យូទ័រនៅសាកលវិទ្យាល័យ តែខ្ញុំបានផ្លាស់មករស់នៅកម្ពុជាជាអចិន្ត្រៃយ៍ក្នុងឆ្នាំ ២០១២។ ខ្ញុំស្រលាញ់កម្ពុជា វប្បធម៌ និងប្រជាជនកម្ពុជា ពិសេសនៅទីនេះគឺមានឱកាសដ៏អស្ចារ្យដែលបើកចំហរង់ចាំ។
២ មូលហេតុអ្វីទើបលោកសម្រេចចិត្តបង្កើតអាជីវកម្មដំបូងនៅទីនេះ?
David Wilkie៖ ពេលខ្ញុំមកដល់ទីនេះដំបូង ខ្ញុំសម្រេចចិត្តរួចហើយថា កម្ពុជាជាកន្លែងដ៏ល្អដើម្បីសាកល្បងអាជីវកម្មដំបូង។ ទីផ្សារគឺបើកចំហ ហើយចំពេលដែលតម្រូវការផ្នែកឌីជីថលកំពុងមានស្រាប់។ ខ្ញុំ និងភរិយាសម្រេចបង្កើត Chibi ដែលជាសេវាកម្មស្វែងរកដៃគូនៅលើទូរសព្ទ (ដោយមិនប្រើអ៊ីនធឺណិត) ដើម្បីជួយឲ្យប្រជាជនកម្ពុជាជួបមិត្តថ្មីៗ។ ឥលូវនេះ យើងឃើញឱកាសមួយទៀតគឺសេវាកម្ម Bongloy ដែលជាវិធីទូទាត់សាច់ប្រាក់នៅលើអនឡាញបង្កើតឡើងសម្រាប់ប្រទេសកម្ពុជា។
លោក David Wilkie និងភរិយាអ្នកនាង ឃាម ម៉ារ៉ា សហស្ថាបនិក Chibi និង Bongloy
៣ សម្រាប់លោក តើមុននឹងចាប់ផ្ដើមអាជីវកម្មមួយទាមទារឲ្យមានអ្វីខ្លះ?
David Wilkie៖ ក្រុមការងាររបស់អ្នកគឺសំខាន់បំផុត។ ត្រូវឲ្យប្រាកដថា អ្នកមានមនុស្សត្រូវ ហើយសមាជិកគ្រប់គ្នាមានចក្ខុវិស័យដូចអ្នកដែរ។ អ្នកអាចចាប់ផ្ដើមតែម្នាក់ឯងបាន តែវានឹងជួបការលំបាកច្រើន។ បើអ្នកមិនទាន់មានដៃគូនៅឡើយ គួរចំណាយពេលស្វែងរកនរណាដែលមានចក្ខុវិស័យដូចគ្នា។
៤ តាមរយៈការបង្កើតសេវាកម្មពី Chibi និង Bongloy តើលោកយល់យ៉ាងណាចំពោះការបង្កើតអាជីវកម្មដំបូងនៅកម្ពុជា? តើបញ្ហាប្រឈមអ្វីដែលខ្លះដែលលោកបានជួបក្នុងការបង្កើតក្រុមហ៊ុននេះមុននឹងឈានមកដល់ចំណុចដែលលោកឈរសព្វថ្ងៃ?
David Wilkie៖ ចំណុចដែលជាបញ្ហាប្រឈមគឺការស្វែងរកចំណូលឲ្យបានគ្រប់គ្រាន់ដើម្បីធានានិរន្តរភាព។ មិនដូចប្រទេសដទៃដូចជាសហរដ្ឋអាមេរិកជាដើមនោះ នៅកម្ពុជាការស្វែងរកទុន និងការគាំទ្រផ្នែកហិរញ្ញវត្ថុគឺជាការលំបាកសម្រាប់អ្នកទើបចាប់ផ្ដើមអាជីវកម្មដំបូង។ ជាយោបល់ខ្ញុំ អ្នកគួរចាប់ផ្ដើមកាន់តែតូចកាន់តែល្អ។ ព្យាយាមបង្កើតផលិតផលដែលមានការចំណាយអប្បបរមា (Minimum Viable Product) ឲ្យដំណើរការ នោះអ្នកមិនចាំបាច់ឈឺក្បាលលើការចំណាយ និងថ្លៃដើមដ៏ច្រើនផ្សេងទៀត។ ពេលអ្នកមានអតិថិជនមួយចំនួនហើយ អ្នកអាចពង្រីក និងចំណាយបន្ថែមទៅតាមការរីកចម្រើនរបស់ខ្លួន។
៥ ទៅថ្ងៃអនាគត តើលោកមានគម្រោងផ្សេងទៀតឬអត់?
David Wilkie៖ យើងមើលឃើញឱកាសក្នុងការពង្រីក Chibi ទៅដល់ហ្វីលីពីន ឬបើអាចយើងនឹងសម្លឹងទីផ្សារឥណ្ឌូណេស៊ីទៀត។ ក្រៅពីនេះ ខ្ញុំចង់ផ្ដោតសំខាន់សេវាកម្ម Bongloy បន្ថែមទៀតដើម្បីធានាថា វាអាចដំណើរការជាលក្ខណៈទ្រង់ទ្រាយធំនៅកម្ពុជា។
៦ តាំងពីលោកចូលមករស់នៅកម្ពុជាដល់ពេលនេះ តើលោកមើលឃើញការផ្លាស់ប្ដូរបែបណាទៅលើវិស័យបច្ចេកវិទ្យានៅកម្ពុជា?
David Wilkie៖ ឧស្សាហកម្មបច្ចេកវិទ្យាកំពុងផ្លាស់ប្ដូរកាន់តែប្រសើរនៅកម្ពុជា។ ខ្ញុំជួបយុវជនកម្ពុជាដែលមានទេពកោសល្យកាន់ច្រើនឡើង។ តាំងពីមករស់នៅទីនេះ ខ្ញុំកត់សម្គាល់ឃើញថា ក្រុមយុវជនកាន់តែតាមដានទំនោរ និងបច្ចេកវិទ្យាចុងក្រោយច្រើនឡើង ពិសេសគឺផ្នែកព័ត៌មានវិទ្យាតែម្ដង។ វាជាទំនោរដ៏ល្អសម្រាប់អនាគត ហើយខ្ញុំសង្ឃឹមថា ថ្ងៃមួយកម្ពុជានឹងក្លាយជាមជ្ឈមណ្ឌលបច្ចេកវិទ្យាក្នុងតំបន់អាស៊ីអាគ្នេយ៍។
៧ តើលោកមានអ្វីចង់ចែករំលែកដល់យុវជនកម្ពុជាដែលចង់បង្កើតអាជីវកម្មដំបូងដោយខ្លួនឯង?
David Wilkie៖ បើអ្នកចង់ធ្វើ ត្រូវហ៊ានធ្វើ។ ប្រជាជនកម្ពុជាគឺមានគំនិតសហគ្រិនពីធម្មជាតិស្រាប់ ដូច្នេះបើមានគំនិត កុំបាច់ខ្វល់ខ្វាយច្រើន។ សាកល្បងធ្វើវា យ៉ាងហោចណាស់អ្នកនឹងរៀនក៏ដូចជាទទួលបានពិសោធន៍ល្អៗពីវាមកវិញ៕
អត្ថបទ៖ ប្រាក់ ចាន់សីហា