សិល្បៈនៃប្រៃសណីយ៍ត្រា ប្រវត្តិសាស្ត្រដ៏សម្បូរបែបរបស់ប្រទេសកម្ពុជា
- 2025-03-24 08:27:06
- ចំនួនមតិ 0 | ចំនួនចែករំលែក 0
សិល្បៈនៃប្រៃសណីយ៍ត្រា ប្រវត្តិសាស្ត្រដ៏សម្បូរបែបរបស់ប្រទេសកម្ពុជា
ចន្លោះមិនឃើញ
ពិព័រណ៍នេះគឺជាការលើកសរសើរដល់ប្រវត្តិសាស្ត្រដ៏សម្បូរបែបរបស់ប្រទេសកម្ពុជាដែលបានប្រាប់តាមរយៈសិល្បៈនៃប្រៃសណីយ៍ត្រា។ ដោយមានការប្រមូលផ្ដុំដែលមានអាយុកាលតាំងពីឆ្នាំ 1864 ការតាំងពិពណ៌នេះបង្ហាញពីដំណើររបស់ប្រទេសកម្ពុជា ពីបេតិកភណ្ឌបុរាណរហូតដល់ភាពធន់នឹងភាពធន់ក្នុងយុគសម័យទំនើប។ ត្រានីមួយៗតំណាងឱ្យជំពូកមួយនៅក្នុងរឿងរបស់ជាតិដោយចាប់យកពេលវេលាសំខាន់ៗដូចជាសម័យសង្គមរាស្រ្តនិយមជាពេលវេលានៃវឌ្ឍនភាពជាតិនិងការអភិវឌ្ឍន៍វប្បធម៌ឥទ្ធិពលអាណានិគមឆ្លុះបញ្ចាំងពីអន្តរកម្មរបស់ប្រទេសកម្ពុជាជាមួយពិភពលោកដ៏ធំទូលាយឯករាជ្យភាពនិងការរស់ឡើងវិញនៃវប្បធម៌អបអរសាទរនូវភាពរឹងមាំនិងអត្តសញ្ញាណរបស់ប្រជាពលរដ្ឋខ្មែរ។
តាមរយៈការរៀបចំនិងបង្ហាញត្រាប្រវត្តិសាស្ត្រទាំងនេះការតាំងពិព័រណ៍នេះមានគោលបំណងបំផុសមោទនភាពជាតិដោយការរំលេចនូវកេរដំណែលវប្បធម៌និងប្រវត្តិសាស្ត្រដ៏សម្បូរបែបរបស់កម្ពុជាអប់រំមនុស្សជំនាន់ក្រោយតាមរយៈឧបករណ៍និទានរឿងប្លែកៗនិងគួរឱ្យចាប់អារម្មណ៍, ភ្ជាប់រឿងកម្ពុជាទៅកាន់ពិភពលោកដោយថែរក្សានិងចែករំលែកមរតកប្រៃសណីយ៍របស់ខ្លួន។
តាមរយៈភាពស្រស់ស្អាតមិនចេះចប់នៃត្រា ការតាំងពិព័រណ៍នេះនាំមកនូវប្រវត្ដិសាស្រ្ដដល់ជីវិត ធានាថាអតីតកាលរបស់កម្ពុជានៅតែបន្តចងចាំ អបអរសាទរ និងកោតសរសើរសម្រាប់ឆ្នាំបន្តបន្ទាប់។
អ្នកប្រមូល
ខ្ញុំឈ្មោះ Fat Jase អាយុ 31 ឆ្នាំមកពីប្រទេសកម្ពុជាដែលមានចំណង់ចំណូលចិត្តយ៉ាងខ្លាំងក្នុងការប្រមូលត្រា។ សម្រាប់ខ្ញុំត្រាគឺមាន ច្រើនជាងក្រដាសមួយសន្លឹកប៉ុណ្ណោះ - ពួកវាជាស្នាដៃតូចតាចដែលចាប់យកប្រវត្តិសាស្រ្តវប្បធម៌និងការវិវត្តនៃទំនាក់ទំនងសកល។ ត្រានីមួយៗគឺជារូបថតនៃពេលវេលានិងទីកន្លែងដែលជាទំនាក់ទំនងជាក់ស្តែងទៅនឹងអតីតកាលដែលបន្តជំរុញទឹកចិត្តខ្ញុំនៅថ្ងៃនេះ។
ដំណើររបស់ខ្ញុំទៅកាន់ philately បានចាប់ផ្តើមនៅឆ្នាំ 2012 នៅពេលដែលខ្ញុំមានអាយុត្រឹមតែ 18 ឆ្នាំ ធ្វើការស្ម័គ្រចិត្តនៅប្រទេសប៉ូឡូញ។ ពេលកំពុងរុករកប្រព័ន្ធប្រៃសណីយ៍ប៉ូឡូញ ខ្ញុំចាប់អារម្មណ៍នឹងត្រាដែលបានរចនាយ៉ាងស្រស់ស្អាតដែលខ្ញុំបានរកឃើញនៅក្នុងការិយល័យប្រៃសណីយ៍។ ម្នាក់ៗប្រាប់រឿងប្លែកៗ—អំពី ព្រឹត្តិការណ៍ប្រវត្តិសាស្ត្រប្រពៃណីវប្បធម៌និងមោទនភាពជាតិ។ ខ្ញុំមានការភ្ញាក់ផ្អើល ដោយគំនិតថាអ្វីដែលតូចខ្លាំងអាចធ្វើដំណើរជុំវិញពិភពលោកនាំសារអារម្មណ៍និងការចងចាំ។ ការចង់ដឹងចង់ឃើញនោះបាននាំខ្ញុំទៅកាន់ត្រាកម្ពុជា ជាកន្លែងដែលខ្ញុំបានរកឃើញការដឹងគុណកាន់តែជ្រាលជ្រៅចំពោះសារៈសំខាន់ប្រវត្តិសាស្ត្រ និងវប្បធម៌របស់ពួកគេ។ត្រានីមួយៗតំណាងឱ្យជំពូកមួយនៅក្នុងរឿងរបស់ប្រទេសកម្ពុជាថាតើការរំលឹកដល់ប្រវត្តិសាស្ត្រសំខាន់ៗក៏ដោយ។ ព្រឹត្តិការណ៍បង្ហាញពីមរតកសិល្បៈឬឆ្លុះបញ្ចាំងពីការវិវត្តនៃការទំនាក់ទំនង។
តាមរយៈត្រាខ្ញុំបានឃើញពីរបៀបដែលប្រៃសណីយ៍កម្ពុជាឆ្លុះបញ្ចាំងពីភាពធន់ ប្រពៃណី និងវឌ្ឍនភាពរបស់ប្រទេស។ អ្វីដែលចាប់ផ្ដើមដូចជាការចង់ដឹងដ៏សាមញ្ញមួយបានវិវត្តទៅជាចំណង់ចំណូលចិត្តពេញមួយជីវិត។ ការប្រមូលរបស់ខ្ញុំឥឡូវនេះបានលាតសន្ធឹងជុំវិញពិភពលោកចាប់ពីរឿងព្រេងនិទាន Penny Black ដែលជាត្រាប្រៃសណីយ៍ដំបូងរហូតដល់បញ្ហាទំនើបពីវប្បធម៌ចម្រុះ។ ខ្ញុំត្រូវ បានគេចាប់អារម្មណ៍ជាពិសេសចំពោះតែមដែលមានតម្លៃជាប្រវត្តិសាស្ត្រនិងសិល្បៈជាពិសេសវត្ថុដែលទាក់ទងនឹងមរតកខ្មែរ។ ត្រាគឺច្រើនជាងវត្ថុប្រមូល; ពួកគេជាអ្នកនិទានរឿងរក្សាជ័យជំនះការតស៊ូនិងសេចក្តីប្រាថ្នារបស់ប្រទេសជាតិ។
ខ្ញុំបានប្រមូលត្រាប្រៃសណីយ៍ជាង 50,000
1. World first postage stamps (1840)
ត្រាមុនគេបង្អស់លើពិភពលោក ( 1840 )
សេចក្តីណែនាំសង្ខេបអំពីប្រៃសណីយ៍ត្រា៖ ត្រាប្រៃសណីយ៍ដំបូងបង្អស់របស់ពិភពលោកប្រៃសណីយ៍ដ៏រាបទាបត្រា, សញ្ញាសម្គាល់ adhesive តូចមួយ,បដិវត្តទំនាក់ទំនង។ រឿងរបស់វាចាប់ផ្តើមជាមួយ Penny Black ក្នុងឆ្នាំ 1840 ដែលជាការច្នៃប្រឌិតរបស់អង់គ្លេសដែលសំបុត្របង់ប្រាក់ជាមុន ដោយជំនួសប្រព័ន្ធទូទាត់អ្នកទទួល។ ទោះបីជាមានរយះពេលខ្លីក៏ដោយជំនួសដោយ Penny Red មួយឆ្នាំក្រោយមក Penny Black'sគំនិតបានរីករាលដាលយ៉ាងឆាប់រហ័សបញ្ឆេះនិន្នាការពិភពលោកខណៈដែលប្រទេសនានាបានទទួលយកប្រសិទ្ធភាពនិងភាពងាយស្រួលនៃប្រៃសណីយ៍បង់ប្រាក់ជាមុនផ្លាស់ប្តូរជាមូលដ្ឋានអំពីរបៀបដែលមនុស្សភ្ជាប់ទំនាក់ទំនងចម្ងាយ។
2. French colonial period ( 1863-1953 ) សម័យអាណានិគមបារំាង ( 1863-1953 )
វត្តមានអាណានិគមបារាំង និងការមកដល់នៃត្រាប្រៃសណីយ៍នៅកម្ពុជា -Stamps of Indochina
អាណានិគមបារាំងលើកម្ពុជា (១៨៦៣-១៩៥៣) ដែលផ្តួចផ្តើមដោយព្រះបាទនរោត្តម ដើម្បីការពារពីសម្ពាធនិងការគំរាមកំហែងពីប្រទេសជិតខាងដ៏មានអំណាចនិងស្រេកឃ្លាន។ វៀតណាមនិងសៀមមានអាយុកាល៩០ឆ្នាំ។ សម័យអាណានិគមនេះបានធ្វើជាសាក្សីនៃរជ្ជកាលរបស់ស្តេចបីអង្គគឺព្រះបាទនរោត្តម ព្រះបាទស៊ីសុវត្ថិ និងព្រះបាទសីហនុ - នីមួយៗស្វែងរកភាពស្មុគស្មាញនៃឥទ្ធិពលបារាំង។ ក្នុងកំឡុងសម័យនេះរដ្ឋបាលអាណានិគមបានណែនាំការផ្លាស់ប្តូរហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធសំខាន់ៗ ជាពិសេសការបង្កើតសេវាប្រៃសណីយ៍ផ្លូវការ។ ការសាងសង់ទីក្រុងភ្នំពេញការិយាល័យប្រៃសណីយ៍កណ្តាលនិងការកែប្រែនិងជួសជុលព្រះបរមរាជវាំងរួមទាំងវត្តប្រាក់រក្សានូវសារៈសំខាន់ផ្នែកវប្បធម៌និងសាសនាដោយបញ្ជាក់សារជាថ្មីនូវតួនាទីរបស់ខ្លួនជាសសរស្តម្ភកណ្តាលនៃអត្តសញ្ញាណកម្ពុជា។
ការវិវត្តន៍នៃប្រៃសណីយ៍ឥណ្ឌូចិនរបស់បារាំងបានឆ្លុះបញ្ចាំងពីការផ្លាស់ប្តូរថាមវន្តរវាងអាណានិគមនិងអាណានិគម។ ពីដំបូងដោយបង្ហាញអំពីប្រធានបទទូទៅត្រាចាប់ផ្តើមបង្ហាញអត្តសញ្ញាណនិងបេតិកភណ្ឌខ្មែរបន្តិចម្តងៗ។
ការរចនាបានបញ្ចូលរូបតំណាងសំខាន់ៗដូចជាប្រាសាទអង្គរវត្តរូបជនស៊ីវិលខ្មែរនិងសមាជិករាជវង្ស។ ជាការកត់សម្គាល់មិនមែនតែមមួយទេ ប៉ុន្តែពីរសន្លឹកត្រូវបានចេញ ដើម្បីរំលឹកដល់ព្រះបាទនរោត្តម សីហនុ មុនការបញ្ចប់នៃសម័យអាណានិគម។ មួយបានប្រារព្ធពិធីចូលកាន់តំណែងរបស់ព្រះអង្គហើយមួយទៀតបានកត់សម្គាល់នូវស៊េរីស្តេចនិងអ្នកគ្រប់គ្រងឥណ្ឌូចិនចុងក្រោយដោយបញ្ជាក់ពីការរីកលូតលាស់នៃការទទួលស្គាល់និងការប្រារព្ធពិធីនៃបរិបទខ្មែរនៅក្នុងឥណ្ឌូចិនបារាំង។
3. Path to peace : independent, conflict, and reemergence of peace ( 1953- present)
មាគ៌ាទៅកាន់សន្តិភាព៖ ឯករាជ្យភាព ជម្លោះ និងការកើតឡើងវិញនៃសន្តិភាព (១៩៥៣-បច្ចុប្បន្ន)
សតវត្សទី 20 របស់ប្រទេសកម្ពុជា - ដំណើរផ្សងព្រេងតាមរយៈឯករាជ្យភាពជម្លោះនិងការកើតឡើងវិញនៃសន្តិភាព
ការបញ្ចប់ការគ្រប់គ្រងអាណានិគមបារាំង និងការចាប់កំណើតឡើងវិញនៃប្រទេសកម្ពុជាជាប្រទេសឯករាជ្យនៅឆ្នាំ 1953 សម្រេចបានតាមរយៈការតស៊ូជាច្រើនទសវត្សរ៍ដែលដឹកនាំដោយព្រះបាទនរោត្តមសីហនុ។ ដោយបង្ហាញពីបេតិកភណ្ឌអត្តសញ្ញាណនិងមោទនភាពរបស់ខ្លួន ប្រទេសកម្ពុជាបានចេញត្រាដោយខ្លួនឯងនៅឆ្នាំ ១៩៥១-១៩៥២ មុនពេលទទួលបានឯករាជ្យពេញលេញ។ កម្រងតែមចំនួន ១៧ សន្លឹកនេះបង្ហាញពីរបាំអប្សរាសាលឧទ្ទិសនិងរូបសំណាករបស់ព្រះមហាវីរក្សត្រ សីហនុ។ បន្ទាប់ពីទទួលបានឯករាជ្យជាផ្លូវការនៅឆ្នាំ 1953 ប្រជាជាតិបានបន្តប្រារព្ធពិធីរបស់ខ្លួនដោយបានចេញត្រាចំនួន 20 ក្នុងឆ្នាំ 1954 ។ តែមទាំងនេះបានបង្ហាញពីនិមិត្តសញ្ញាសំខាន់ៗរួមមានវត្តភ្នំវិធីសាស្រ្តនៃការបញ្ជូនសំបុត្រ (រួមទាំងរូបភាពដំរី) ទ្វារអង្គរធំនិងអាវរាជ។
សម័យសង្គមរាស្ត្រនិយមដែលមនុស្សជាច្រើនចាត់ទុកថាជា “យុគមាសរបស់កម្ពុជា” និងដឹកនាំដោយសម្ដេចនរោត្តម សីហនុ ដែលបានសម្រេចចិត្តប្រគល់រាជបល្ល័ង្កដល់ព្រះបិតារបស់ព្រះអង្គដើម្បីឈានជើងចូលក្នុងនយោបាយនិងធ្វើឲ្យប្រទេសជាតិរីកចម្រើនបានឃើញយុគសម័យរុងរឿងរីកចម្រើនស្ទើរគ្រប់វិស័យតាំងពីការអប់រំនិងអក្ខរកម្មរហូតដល់ការថែទាំសុខភាពវប្បធម៌និងសេដ្ឋកិច្ច។ រាជធានីភ្នំពេញត្រូវបានសាទរនិងចាត់ទុកយ៉ាងទូលំទូលាយថាជា “គុជនៃអាស៊ី” រស់រវើកនិងរីកចម្រើនទទួលបានការសរសើរពីប្រជាជាតិជាច្រើន។ សមិទ្ធិផលទាំងនេះត្រូវបានបង្ហាញយ៉ាងសកម្មតាមរយៈកញ្ចក់អត្តសញ្ញាណជាតិនៅក្នុងត្រាប្រៃសណីយ៍។
ការផ្លាស់ប្តូរមករបបសាធារណរដ្ឋខ្មែរនៅឆ្នាំ 1970 បន្ទាប់ពីរដ្ឋប្រហាររបស់សេនាប្រមុខលន់នល់បាននាំមកនូវការផ្លាស់ប្តូរគួរឱ្យកត់សម្គាល់នៅក្នុងការរចនាប្រៃសណីយ៍កម្ពុជា។ ខណៈពេលដែលយុគសម័យមុនបានសង្កត់ធ្ងនបេតិកភណ្ឌវប្បធម៌ត្រារបស់សាធារណរដ្ឋបានឆ្លុះបញ្ចាំងពីចក្ខុវិស័យរបស់រដ្ឋាភិបាលថ្មីនិងពេលវេលាផ្លាស់ប្តូរ។ នេះរួមបញ្ចូលប្រធានបទនៃការរួបរួមជាតិនិងកម្លាំងយោធាប៉ុន្តែក៏បានបែងចែកផងដែរក្នុងការបញ្ចូលឥទ្ធិពលទំនើប។
គួរកត់សំគាល់ថាត្រាដែលបង្ហាញពីការរុករកអវកាសដែលឆ្លុះបញ្ចាំងពីចំណាប់អារម្មណ៍សកលលោកដ៏ទូលំទូលាយ និងប្រហែលជាការងក់ក្បាលចំពោះឥទ្ធិពលរបស់អាមេរិក បានបង្ហាញខ្លួនជាមួយនឹងអ្នកប្រារព្ធពិធីអប់រំ និងឥស្សរជនដូចជាព្រះសង្ឃ ជួន ណាត ដែលជាព្រះសង្ឃដ៏គួរឱ្យគោរព និងជាអ្នកប្រាជ្ញដែលដើរតួយ៉ាងសំខាន់ក្នុងការធ្វើស្តង់ដារភាសាខ្មែរ។ ការធ្វើពិពិធកម្មនេះនៅក្នុងប្រធានបទ philatelic បង្ហាញពីកិច្ចខិតខំប្រឹងប្រែងរបស់រដ្ឋាភិបាលក្នុងការបញ្ចាំងរូបភាពឆ្ពោះទៅមុខទំនើបខណៈពេលដែលក៏ផ្តល់កិត្តិយសដល់ឥស្សរជនសំខាន់ៗក្នុងប្រវត្តិសាស្ត្របញ្ញារបស់កម្ពុជាទាំងអស់នៅក្នុងបរិបទនៃប្រជាជាតិមួយដែលកំពុងដំណើរការការផ្លាស់ប្តូរដ៏សំខាន់។
ជ័យជម្នះរបស់របបសាធារណរដ្ឋប្រជាមានិតកម្ពុជាលើរបបខ្មែរក្រហម ថ្ងៃ ទី ៧ ខែ មករា ឆ្នាំ ១៩៧៩។ បានកត់សម្គាល់ការចាប់ផ្តើមនៃការកសាងឡើងវិញដ៏យូរ និងលំបាកនិងជាជំហានដ៏សំខាន់ឆ្ពោះទៅរកសន្តិភាពជាតិ។ ដំណើរការនៃការកសាងឡើងវិញនេះនៅទីបំផុតរួមបញ្ចូលទាំងការស្ដារឡើងវិញនូវប្រព័ន្ធប្រៃសណីយ៍ ដែលជានិមិត្តរូបនៃការទំនាក់ទំនងជាថ្មី និងអត្តសញ្ញាណជាតិបន្ទាប់ពីភាពឯកោដ៏មហន្តរាយជាច្រើនឆ្នាំ។ ក្នុងរយៈពេលមួយទសវត្សរ៍បន្ទាប់ត្រាប្រៃសណីយ៍ចម្រុះត្រូវបានចេញដោយឆ្លុះបញ្ចាំងពីអាទិភាពរបស់រដ្ឋាភិបាលនិងប្រធានបទជាតិរួមទាំងផ្កាសត្វនិងជាតិនិមិត្តសញ្ញានិងការរុករកអវកាស។
បេសកកម្មរបស់អាជ្ញាធរបណ្តោះអាសន្នអង្គការសហប្រជាជាតិនៅកម្ពុជា (អ៊ុនតាក់) (១៩៩២-១៩៩៣) ដែលបង្កើតឡើងដោយកិច្ចព្រមព្រៀងទីក្រុងប៉ារីសឆ្នាំ ១៩៩១ បានបង្កើតឡើងនៅលើកិច្ចខិតខំប្រឹងប្រែងដំបូងទាំងនេះក្នុងគោលបំណងបញ្ចប់សង្គ្រាមស៊ីវិលនៅកម្ពុជាទាំងស្រុងនិងសម្រួលដល់សន្តិភាពតាមរយៈការបោះឆ្នោតដោយយុត្តិធម៌។ អ៊ុនតាក់ទូលំទូលាយប្រតិបត្តិការដែលពាក់ព័ន្ធនឹងកិច្ចខិតខំប្រឹងប្រែងយោធាស៊ីវិលការបោះឆ្នោតនិងមនុស្សធម៌តម្រូវឱ្យមានវត្តមានអន្តរជាតិដ៏ធំមួយ។ នេះបាននាំទៅដល់សេវាប្រៃសណីយ៍របស់អង្គការសហប្រជាជាតិ និងការិយាល័យប្រៃសណីយ៍ទីវាល។ គួរកត់សម្គាល់ថាត្រាសម្រាប់ការយល់ដឹងអំពីអ្នកបោះឆ្នោតត្រូវបានចេញបង្កើតជាកំណត់ត្រាដ៏ល្អនៃការងាររបស់អ៊ុនតាក់និងរួមចំណែកកសាងជាតិ។ សម័យកាលនេះបានដាក់មូលដ្ឋានគ្រឹះសម្រាប់ការអភិវឌ្ឍន៍នាពេលអនាគត។
បន្ទាប់ពីការស្ដារឡើងវិញនូវសន្តិភាពនិងរបបរាជានិយមឆ្នាំ 1993 - ការនាំយក Royaume du Cambodge មកវិញ។ តែមប្រៃសណីយ៍គួរឱ្យកត់សម្គាល់បានក្លាយជាឧបករណ៍ប្រៃសណីយ៍ដែលមិនត្រឹមតែជាឧបករណ៍ប្រៃសណីយ៍ប៉ុណ្ណោះទេ នៅពេលដែលការរចនារបស់ពួកគេបានអបអរសាទរអត្តសញ្ញាណខ្មែរ បម្រើជាកំណត់ត្រាប្រវត្តិសាស្ត្រ និងវប្បធម៌ខ្នាតតូច។ ពួកគេពណ៌នាប្រាសាទអង្គរ របាំអប្សរា ទេសភាព និងព្រឹត្តិការណ៍សំខាន់ៗជាច្រើនក្នុងដំណើររបស់ប្រទេសកម្ពុជាឆ្ពោះទៅកាន់ស្ថិរភាព និងសម័យសន្តិភាព ដោយផ្តល់ការយល់ដឹងអំពីជីវិត និងបេតិកភណ្ឌខ្មែរ។