តើ «តាកឹង» ក្នុងឃ្លាពាក្យសូត្រ ពេលបោះបាយបិណ្ឌក្នុងរដូវភ្ជុំ ជានរណា?
- 2023-10-04 01:00:00
- ចំនួនមតិ 0 | ចំនួនចែករំលែក 0
តើ «តាកឹង» ក្នុងឃ្លាពាក្យសូត្រ ពេលបោះបាយបិណ្ឌក្នុងរដូវភ្ជុំ ជានរណា?
ចន្លោះមិនឃើញ
បុណ្យភ្ជុំបិណ្ឌ ជាពិធីបុណ្យប្រពៃណីដែលពុទ្ធបរិស័ទម្នីម្នាទៅវត្ត ដើម្បីឧទ្ទិសជូនដល់ដូនតាដែលបានចែកឋានទៅ ដែលជាសាច់ញាតិទាំង ៧សណ្ដាន និងមានទំនាក់ទំនងពីមុនមកជាមួយនឹងសាមីខ្លួនដែលនៅរស់។ ពួកគេត្រូវរៀបចំបាយម្ហូបយកទៅប្រគេនព្រះសង្ឃ ដើម្បីសូត្រធម៌ជាកិច្ចចម្លងម្ហូបអាហារទាំងនោះទៅកាន់សាច់ញាតិរបស់ពួកគេ។
ដោយឡែកពិធីបុណ្យភ្ជុំបិណ្ឌ ក៏ត្រូវបានគេហៅថាជា «ពិធីសែនដូនតា» មានប្រវត្តិតាំងពីសម័យមុនអង្គរមកម៉្លេះ ដែលបានចារ លើសិលាចារឹក កាលពីចុងសតវត្សទី ៩ ដែលរកឃើញនៅថ្នល់បារាយ បង្ហាញពីការ «ចាប់បាយបិណ្ឌ» ពោលគឺពូតបាយជាពំនូតបិណ្ឌ សម្រាប់យកទៅបោះឲ្យប្រេតដែលពូនជាដុំ ហើយបានផ្ដាំឲ្យតាកឹង ឱ្យចាប់ឆ្កែចង សុំផ្លូវទៅផង ទៅជូនដូនតា។
ដូចពាក្យសូត្រដែលបានចារមកថា៖
ខ្ញុំសូមចាប់បាយបិណ្ឌ មធុបាយាស
ព្រះពុទ្ធបានត្រាស់ ពោធិសត្វផង
ផ្ដាំទៅតាកឹង ឲ្យចាប់ឆ្កែចង
សុំផ្លូវទៅផង យកបាយទៅជូនដូចតា។
ដ្បិតពិធីបុណ្យកាន់បិណ្ឌ និងភ្ជុំបិណ្ឌសព្វថ្ងៃប្រារព្ធធ្វើឡើងក្នុងក្របខណ្ឌព្រះពុទ្ធសាសនា ប៉ុន្តែផ្អែកតាមការស្រាវជ្រាវរបស់ នរវិទូ អាំង ជូលាន និង ស៊ីយ៉ុន សុភារិទ្ធ បានឲ្យដឹងថាកាលពីបុរាណកាលមក ពិធីបុណ្យនេះ គឺជាកិច្ចពិធីព្រហ្មញ្ញសាសនាទេ។ នៅក្នុងពាក្យសូត្រ ស្របពេលព្រះពុទ្ធ ព្រះពោធិសត្វ មធុបាយាស មានមនុស្សជាច្រើនស្គាល់ច្បាស់ហើយ ចុះតើតួអង្គតាកឹង ដែលមានក្នុងឃ្លានោះជានរណា?
ស្ថិតក្នុងព្រហ្មញ្ញសាសនា កិង្ករ សម្ដៅទៅលើក្រុមយម្ភូបាលដែលមានមានមុខមាត់គួរឲ្យខ្លាច ហើយអកប្បកិរិយាកាចសាហាវ វាយដំ និងធ្វើទារុណកម្មគ្រប់បែបយ៉ាងដល់អ្នកដែលធ្លាក់ទៅនរកនានា។ ក្នុងសៀវភៅដែលចងក្រងដោយនរវិទូទាំងពីរបានបង្ហាញទៀតថា កិង្ករនេះជាក្រុមសេនា ឬបាវបម្រើរបស់ព្រះយមរាជ។
សិលាចារឹកនៅកម្ពុជាសម័យបុរាណ មាននិយាយពីពួកនេះតាំងពីសតវត្សទី ៧ មកម្ល៉េះ។ ពាក្យសំស្ក្រឹត «កិង្ករ» ដែលខ្មែរសព្វថ្ងៃអានថា «កឹង» នេះ ជាការអានក្លាយ ទៅតាមបែបបទស័ព្ទជាធម្មតា។ មិនត្រឹមតែមាននិយាយក្នុងសិលាចារឹកទេ ពួក «កិង្ករ» ក៏មាននៅក្នុងសិលាចារឹកផងដែរ។ នៅក្នុងរូបភាពខ្លះ ពួកនេះបណ្ដើរ ហើយវាយដំសត្វនរក បើនៅរូបខ្លះវិញ មិនឃើញវាយដំច្រំធាក់ទេ តែគេបង្ហាញឲ្យឃើញក្នុងទិដ្ឋភាពមួយគួរឲ្យខ្លាច។
ត្រង់ចំណុចមួយទៀតដែលគ្រប់គ្នាពុំគួររំលងនោះ ត្រង់អ្នកសូត្រម្នាក់ៗ «សុំឲ្យតាកឹង ចាប់ឆ្កែចង» កុំឲ្យយាយីនៅពេលដែលគេយកបាយទៅឥឲ្យដូនតា។ នេះគឺជាការយល់ក្លាយនៅពេលក្រោយមកប៉ុណ្ណោះ ដោយសារនៅក្នុងព្រហ្មញ្ញសាសនា គឺព្រះយមរាជអង្គឯងដែលមានឆ្កែកាច ហើយឆ្កែនោះ មានដល់ទៅពីរ ដោយមួយៗមានភ្នែកដល់ទៅបួនផង។ ដូច្នេះនេះ គ្រាន់តែជាការក្លាយពីព្រះយមរាជមានឆ្កែទៅបាវបម្រើព្រះមយមរាជមានឆ្កែតែប៉ុណ្ណោះ។
បកត្រឡប់មកវិញ ពិធីបុណ្យភ្ជុំបិណ្ឌ ត្រូវប្រារព្ធឡើងរៀងរាល់ថ្ងៃ ១រោច ដល់ថ្ងៃ ១៥រោច ខែភទ្របទ ចន្លោះ ខែកញ្ញា និង ខែតុលា ដែលជាពិធីបុណ្យដែលមានរយៈពេលវែងជាងគេរហូតដល់ ១៥ថ្ងៃ។ ជារៀងរាល់ឆ្នាំ ប្រជាពលរដ្ឋកម្ពុជាគ្រប់រូប និងត្រូវបានឈប់សំរាកពីការងាររយៈពេល ៣ថ្ងៃ ដើម្បីចូលរួមពិធីបុណ្យភ្ជុំបិណ្ឌនេះនាថ្ងៃចុងក្រោយ ដើម្បីឱ្យពួកគេអាចរៀបចំម្ហូបអាហារ ដើម្បីសែនដូនតា ជូនសាច់ញាតិរបស់ពួកគេដោយសេចក្ដីនឹករលឹក រៀងរាល់មួយឆ្នាំម្ដង៕